Ali čaka Red Bull »športna« kazen? – prekoračitev proračunske kapice

Ali čaka Red Bull »športna« kazen? – prekoračitev proračunske kapice

21.10.2022

Bliža se VN v Austinu, od zadnje dirke v Suzuki pa se je v svetu Formule 1 zgodilo marsikaj, kar lahko bistveno vpliva na aktualno, naslednjo ali pa celo prejšnjo sezono. V dirkaškem smislu seveda zaradi letošnje absolutne dominance Red Bull Racinga in Maxa Verstappna do sprememb ne prihaja, pač pa je krovna avtomobilistična organizacija FIA (Federation Internationale de l'Automobile) objavila ugotovljene kršitve v zvezi z upoštevanjem proračunske kapice (»Cost Cap«), ki jo ekipe morajo spoštovati. To pa hkrati tudi pomeni, da smo na za komentiranje Formule 1 končno spet na vrsto prišli tudi pravniki.

 

Splošno o proračunski kapici (Cost Cap oz. Budget Cap):

Namen uvedbe proračunske kapice v Formuli 1  je jasen, in sicer pocenitev in s tem dostopnost športa in ustvarili enakopravne (oz. vsaj bolj enake) razmere za vse ekipe. Zgornja meja proračuna je bila torej uvedena kot metoda za izenačitev konkurenčnih pogojev med ekipami in zapolnitev različnih zmožnostih med njimi. Večina ga je navdušeno sprejela kot način za izboljšanje športa, vendar je učinkovita le, če je spoštovana, kar je moč doseči le s sankcijami. Za leto 2021 je bila zgornja meja proračuna določena na 148,6 milijona dolarjev (152,6 milijona evrov).

 

Ugotovljene kršitve in predvidene kazni:

FIA (Federation Internationale de l'Automobile) je 10. oktobra 2022 objavila ugotovljene kršitve v zvezi z upoštevanjem proračunske kapice in ugotovila, da je bila edina ekipa, ki je prekoračila proračunsko kapico ekipa iz Red Bull-a[1]. Zadeva je toliko bolj kočljiva, saj je Max Verstappen v lanski sezoni za mišjo dlako osvojil naslov prvaka v zadnjem krogu sezone, praktično pa bo ekipa iz Red Bull-a v letošnji sezoni pobrala tako dirkaško, kot konstruktorsko krono.

Pri Red Bull-u naj bi šlo za »malenkostno« kršitev (minor breach) proračunske kapice. Točen podatek nam ni znan, jasno pa je, da je bila prekoračitev manjša od 7,4 milijonov dolarjev, saj FIA Pravilnik malenkostno kršitev definira, kot prekoračitev za manj kot 5% proračuna. Mediji sicer poročajo o prekoračitvi za 1-2 milijonov dolarjev.

FIA pravilnik za ugotovljeno kršitev predvideva širok nabor možnih sankcij, in sicer: (1) opozorilo ali finančna kazen, (2) odštetje konstruktorskih točk v sezoni, kjer je prišlo do kršitev, (3) odštetje točk dirkaču ekipe, v sezoni, kjer je prišlo do kršitev, (4) prepoved nastopa na določenih fazah tekmovanja, razen dirke (npr. kvalifikacije, treningi) in (5) omejitev pri možnosti testiranja aerodinamike in drugih testiranj.[2]

 

Sklepno:

Zaradi vse bolj reguliranih tehničnih pravil in omejitev, prekoračitev proračunske kapice ekipi omogoča ekipi ustvariti možnost ne le vpeljati določene nadgradnje dirkalnika v aktualni sezoni, temveč ekipa določeno prednost »obdrži« tudi v naslednjih sezonah. Vsekakor pa to samo po sebi ne pomeni, da pa vsaka prekoračitev proračuna ne pomeni avtomatično pridobljeno prednost, zato je potrebno sankcijo določiti sorazmerno in preudarno.

Predmetna tematika pa ponovno odpira vprašanja ali je zaradi ugotovljenih kršitev mogoče spremeniti pretekli športni rezultat, tj. kršitelju retroaktivno določiti »športne« sankcije, ki jih v predmetni zadevi FIA Pravilnik celo izrecno določa. V praksi športnih organizacij sicer velja, da je sprememba »razpleta« preteklih dogodkov nevzdržna rešitev, zato se sankcije praktično vedno določajo le »za naprej«, kljub temu da se vsi zavedamo, da ima lahko vsaka najmanjša kršitev (npr. nedosojen prekršek pri nogometu) gromozanske finančne posledice. Ker je avtomobilizem zelo specifična zvrst športa, bi bilo sicer mogoče v zvezi s prekoračitvijo dovoljenega proračuna (izboljšanje dirkalnika), mogoče vleči paralele z dopingom (npr. odvzem naslovov Lance-u Armstrongu).

V konkretnem primeru bi bila sicer najbolj primerna (in sicer zelo zanimiva) kazen omejitev ekipe pri možnosti testiranja aerodinamike in drugih testiranj pred začetkom naslednje sezone, ki preteklih rezultatov ne bo spreminjala, bo pa ekipo iz Red Bull v zadostni meri prizadela (retributivni namen), prav tako pa bo druge ekipe odvračalo od podobnih kršitev (generalni namen[3]). Prav tako obstaja v Formuli 1 obstaja praksa glede nevplivanja na pretekle izide (npr. Mercedezova uporaba ilegalnega DAS sistema, namerno trčenje Pique-ja, nekaznovanje voznikov McLarna, ko je McLaren na nedovoljen način prišel do zaupnih podatkov Ferrarija, ipd.).

 

Pripravil:

Rok Poklukar

 


 

 

[1] Pri ekipi Aston Martin so bile ugotovljene zgolj procesne kršitve.

[2] Ekipe so časovno omejene, testiranja pa se izvajajo pred začetkom sezone.

[3] Namreč, če bi bila kazen le finančna, bi v prihodnji sezoni vse ekipe prekoračile proračun v meji, ki je manjša od 5% prekoračitve, saj so ekipe F1 dovolj premožne, da si rajši privoščijo kazen, kot da izgubijo športno prednost.

 
 
 
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.